Terveys Uutiset

Terapia ja lääkkeet yhtä tehokkaita unettomuuden hoidossa

Käyttäytymisterapia ja lääkkeet ovat tuoreen kanadalaisen tutkimuksen mukaan yhtä tehokkaita unettomuuden hoidossa ainakin alkuvaiheessa. Tutkimustulosten mukaan hoito kannattaisi kuitenkin aloittaa terapialla ja lääkkeettömillä hoidoilla jos suinkin mahdollista.

JAMA Psychiatry -lehdessä julkaistu tutkimus perustuu yli 200 kroonisesta unettomuudesta kärsivän tietoihin. Heitä hoidettiin käyttäytymisterapialla tai lyhytvaikutteisella nukahtamislääke tsolpideemilla. Unettomuus helpotti noin puolella kummassakin hoitoryhmässä.

Potilaat, joihin ensimmäinen hoito ei tepsinyt tai unettomuusoireet palasivat, ohjattiin lisähoitoihin. Tällöin aluksi terapiaryhmään kuuluneiden unettomuus helpotti, jos he saivat toisella hoitokerralla nukahtamislääkkeitä. Nukahtamislääkityksellä aloittaneet eivät sen sijaan saaneet lisähyötyä myöhemmästä terapiasta.

Alkuun lääkkeetöntä hoitoa

Kanadalaistutkijoiden havainnot osoittavat nukahtamislääkkeiden ja käyttäytymisterapian olevan suurin piirtein yhtä tehokkaita unettomuuden hoidossa. Lisäksi tulokset viittaavat terapian olevan hieman parempi vaihtoehto etenkin potilaille, jotka eivät reagoi ensimmäiseen hoitoonsa kovin hyvin. Siten tutkijoiden mukaan unettomuushoidot olisi hyvä aloittaa lääkkeettömillä hoidoilla.

Suomalaisista noin kolmannes kärsii tilapäisestä unettomuudesta. Reilu kymmenesosa potee kroonista, pitkään jatkuvaa unettomuutta. Naiset kärsivät unettomuudesta jopa kaksi kertaa miehiä enemmän. Muita riskiryhmiä ovat esimerkiksi kehitysvammaiset, joista puolet kärsii unihäiriöistä.

Unettomuuteen on paljon syitä

Unettomuus voi johtua hyvin monista syistä. Suurin yksittäinen unihäiriöriskiä lisäävä elämäntapatekijä on alkoholin liikakäyttö. Se viisinkertaistaa unihäiriöriskin. Myös unilääkkeiden käyttö on unettomuuden yleinen aiheuttaja, sillä unilääke menettää yleensä tehoaan säännöllisessä käytössä. Masennuksen ja migreenin sekä niihin määrättävien lääkkeiden on todettu lisäävän unihäiriöriskiä.

Lisäksi fyysiset sairaudet voivat aiheuttaa unettomuutta kivun, epämukavuuden tai metabolisten häiriöiden sekä sairastamiseen liittyvä pelon ja ahdistuksen kautta. Jopa stressi ja toisaalta vahvat tunteet kuten rakastuminen voivat lisätä tai pahentaa unihäiriöitä. Merkittävä yleinen tekijä on myös uniapnea eli hengityshäiriö ja -katkokset.

Unettomuuden ja unihäiriöiden taltuttaminen kannattaa aloittaa näiden häiriötekijöiden poistamisesta tai edes lieventämisestä.

(IL)

Uutispalvelu Duodecim

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *